Leasing samochodowy z rynkową wartością końcową – na czym polega?

Leasing z rynkową wartością końcową jest produktem wprowadzonym w Polsce stosunkowo niedawno. Coraz częściej wybierają go jednak przedsiębiorcy, którzy dążą do efektywnego finansowania samochodów w swoich firmach. Dowiedz się, na czym polega leasing pojazdów z rynkową wartością końcową i czym różni się od leasingu KLASYCZNEGO.

Jak działa leasing z rynkową wartością końcową?

W leasingu z rynkową wartością końcową leasingobiorca w niskich miesięcznych ratach spłaca tylko część ceny pojazdu, odpowiadającą spodziewanej utracie wartości samochodu w okresie leasingu. Nie spłaca więc całej wartość auta, a ostatnia rata wykupu jest stosunkowo wysoka (nawet do około 50% wartości pojazdu). I tu dochodzimy do sedna: leasingobiorca nie musi decydować się na wykup samochodu. Może go zwyczajnie oddać po zakończeniu umowy leasingu, a następnie wziąć w leasing kolejne auto ponownie płacąc co miesiąc niskie raty. Takie rozwiązanie pojawiło się na rynku już kilka lat temu, między innymi w dedykowanych markom Grupy Volkswagen produktach leasingowych Volkswagen Financial Services.

Do najważniejszych cech leasingu z rynkową wartością końcową należą:

  • okres leasingu samochodu wynoszący zazwyczaj od 2 do 5 lat (najczęściej 3 albo 4 lata) – leasingobiorca niejako wypożycza samochód na kilka lat, a następnie bez konieczności wykupu może go oddać i zmienić na nowy model,
  • brak obowiązku wnoszenia opłaty wstępnej – wkład własny może wynosić już od 0% w górę, często do około 30% wartości pojazdu,
  • niskie miesięczne raty,
  • możliwość podjęcia decyzji o sposobie zakończenia umowy – czyli o jednorazowej spłacie auta lub oddaniu go leasingodawcy, który gwarantuje wartość końcową pojazdu już w chwili podpisywania umowy. Dlatego decyzję o dalszym losie samochodu firma może podjąć dopiero pod koniec trwania umowy,
  • możliwość sfinansowania ubezpieczeń komunikacyjnych, a także ubezpieczenia spłaty leasingu (chroni firmę w sytuacji, gdy przyczyny losowe uniemożliwiają spłatę rat leasingowych) oraz ubezpieczenia 100% wartości fakturowej (zabezpiecza firmę w przypadku kradzieży lub całkowitego zniszczenia pojazdu).

W zasadzie we wszystkich przypadkach korzystający z samochodu zobowiązany jest ponosić koszty wszelkich napraw i przeglądów związanych z leasingowanym pojazdem. Jednocześnie zdarza się też, że instytucja finansująca oferuje leasingobiorcy szereg usług dodatkowych, które ułatwiają serwisowanie auta. We wspomnianym Volkswagen Financial Services są to pakiety serwisowe, które mogą mieć różne nazwy w zależności od marki samochodów i być bezpłatne lub dostępne za umiarkowaną opłatą.

Leasing z rynkową wartością końcową – dla kogo?

Wybór leasingu z rynkową wartością końcową będzie strzałem w dziesiątkę dla większości firm. Przede wszystkim dla tych, które chcą samodzielnie regulować swoje samochodowe wydatki, a przy tym ze względu na wizerunek oraz sprawność operacyjną planują jeździć wyłącznie sprawnymi, nowymi, najwyżej kilkuletnimi autami. To rozwiązanie wybiorą także podmioty, które chcą regularnie wymieniać samochody po kilku latach użytkowania, a dodatkowo nie chcą poświęcać czasu na ewentualną samodzielną sprzedaż leasingowanych pojazdów na rynku wtórnym. Ich celem jest rozwój własnego biznesu.

Taki leasing jest też korzystną opcją w przypadku, gdy firma decyduje się na finansowanie stosunkowo drogich samochodów. W takiej sytuacji miesięczne raty leasingu z rynkową wartością końcową są na poziomie porównywalnym do rat spłacanych w przypadku tańszego auta w KLASYCZNYM leasingu. Jest też doskonałym rozwiązaniem dla nowych przedsiębiorstw, rozpoczynających swoją biznesową drogę, dla których liczą się niskie koszty bieżące działalności (niskie raty i brak wymogu opłaty wstępnej nie obciążają firmowego budżetu).

Na czym polega KLASYCZNY leasing z niskim wykupem?

Alternatywą dla leasingu z rynkową wartością końcową jest leasing z niską kwotą wykupu. Przy tym rodzaju leasingu raty obliczone są tak, by w trakcie trwania umowy ich spłata pokryła całą wartość leasingowanego pojazdu. Oznacza to, że miesięczna rata leasingowa jest znacznie wyższa niż w przypadku opcji z rynkową wartością końcową. Kwota wykupu w KLASYCZNYM leasingu zazwyczaj jest tak niska (np. 1% wartości pojazdu), że nie opłaca się z niego nie skorzystać. Leasing z niskim wykupem polecany jest przede wszystkim tym firmom, które leasing traktują jak kredyt, czyli przewidują całkowitą spłatę pojazdu i kontynuację korzystania z niego także po zakończeniu umowy leasingu. Tę opcję zapewne wybiorą także ci przedsiębiorcy, którzy po odkupieniu przedmiotu leasingu planują jego samodzielną sprzedaż, mając bezpośredni wpływ na warunki tej transakcji, np. cenę auta. Jednak w tym wypadku to leasingobiorca ponosi ryzyko związane z wartością pojazdu.

Najnowsze artykuły

Volkswagen Passat

Jak kupić samochód? Poznaj możliwości.

Kupno samochodu to proces, który warto rozłożyć na kilka kroków. Dowiedz się jak kupić samochód i jak go najlepiej sfinansować.

  • 2024-08-02
Felga SEAT-a Arony

Jak obliczyć ratę kredytu samochodowego?

Stoisz przed decyzją o zakupie samochodu i wyborem sposobu finansowania? Chcesz wiedzieć, jak obliczyć ratę kredytu samochodowego? Sprawdź.

  • 2024-07-12
VW ID.4

Kredyt bez wkładu własnego na samochód

Korzystając z finansowania w Volkswagen Financial Services, możesz wyjechać z salonu nowym autem nawet bez angażowania środków finansowych na początku umowy

  • 2024-06-13

Wszelkie prezentowane na tej stronie informacje, w tym zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne oraz finansowe nie stanowią oferty ani zapewnienia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem jednej z marek z Grupy Volkswagen: Škoda, Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, SEAT lub Audi.