Czy samochód elektryczny się opłaca?

Czy samochód elektryczny się opłaca?

Samochody elektryczne podbijają rynek motoryzacyjny. Są nie tylko ekonomiczne, lecz także ekologiczne. To właśnie te dwie kwestie w dużej mierze wpływają na ich dzisiejszą pozycję. Coraz więcej producentów tworzy swoje elektryki. Jak w praktyce wygląda poruszanie się autem z tym typem napędu? Czy samochody elektryczne się opłacają? Jak najlepiej sfinansować ich zakup? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

W artykule znajdziesz informacje na temat:

Historia pojazdów elektrycznych – jak to wszystko się zaczęło?

Wiele osób może nie wiedzieć, że samochody elektryczne nie pojawiły się na rynku motoryzacyjnym w ostatnich latach. Owszem, początek XXI wieku to znaczący wzrost popularności tego napędu, jednak pierwsze elektryki wyjechały na ulice jeszcze w XIX wieku. Jak to wszystko się zaczęło? Aby zapoznać się z historią aut elektrycznych, musimy cofnąć się w czasie do 1832 roku. W tym roku szkocki wynalazca Robert Anderson stworzył pierwszy pojazd z takim napędem. Momentem przełomowym dla konstruowania aut elektrycznych było wynalezienie akumulatora. Dzięki temu udało się stworzyć pierwszy samochód, który był napędzany prądem stałym.

Silniki spalinowe vs. elektryczne

Początek XX wieku przyniósł kolejne zmiany. Silniki elektryczne zostały powoli wyparte przez jednostki napędowe spalinowe. Te drugie miały o wiele lepsze osiągi i były bardziej dynamiczne. Baterie w samochodach elektrycznych nie pozwalały na długą jazdę. Krótkie dystanse w połączeniu z niewielką mocą i niskimi prędkościami nie były w stanie obronić się przed naporem pojazdów, które dosłownie mknęły po szosie. W ten sposób pojazdy o napędzie elektrycznym zniknęły z ulic. Dopiero II wojna światowa oraz wynalezienie tranzystora sprawiły, że ten rodzaj napędu ponownie zainteresował kierowców. Jednak moda na samochody elektryczne rozpoczęła się w latach 90. XX wieku.

Samochody elektryczne ruszają na podbój świata

Połowa lat 90. XX wieku. Swoją premierę ma właśnie EV1 od General Motors. Na początku był to pojazd przewidziany wyłącznie dla mieszkańców Los Angeles. W samochodzie były tylko dwa miejsca. Kolejnym kamieniem milowym w historii pojazdów elektrycznych było pojawienie się aut hybrydowych, czyli łączących w sobie jednostki napędowe elektryczne oraz spalinowe. Toyota Prius produkowana od 1997 roku znacząco przyczyniła się do rozwoju prac nad autami napędzanymi wyłącznie prądem. W 2004 roku Tesla rozpoczęła badania nad modelem Roadster, który stał się pierwszym pojazdem elektrycznym produkowanym seryjnie. Zasięg jednego ładowania wynosił ponad 300 km. W 2009 roku na rynku pojawił się Nissan Leaf, jeden z najbardziej popularnych samochodów elektrycznych. Ten rodzaj napędu zjednuje sobie coraz więcej amatorów. Sporo ludzi przekonuje się, że jest to rozwiązanie nie tylko ekonomiczne, ale również ekologiczne. Producenci pojazdów odpowiadają na potrzeby swoich klientów, tworząc kolejne modele zasilane prądem. Na rynku możesz znaleźć samochody elektryczne od Volkswagena, ŠKODY, Audi czy SEATA. Wybór jest naprawdę imponujący.

Jak działa samochód elektryczny?

W każdym aucie, niezależnie od zastosowanego rodzaju napędu, najważniejsze jest wytworzenie energii, która wprawia w ruch koła. Najpopularniejszymi silnikami są jednostki napędowe spalinowe. Zasada działania aut elektrycznych jest taka sama jak w przypadku klasycznego motoru. Obecne samochody elektryczne są dostosowane do dwóch rodzajów prądu – stałego oraz zmiennego. Dzięki temu możliwe jest ładowanie pojazdu zarówno w domu, jak i w punktach ładowania. W gospodarstwie domowym wykorzystywany jest prąd zmienny, z kolei na stanowiskach dostępny jest stały.

Akumulator – serce każdego pojazdu elektrycznego

Najważniejszą częścią każdego samochodu elektrycznego jest jego akumulator. To właśnie ten element gromadzi energię. Nowoczesne akumulatory wykorzystywane w samochodach elektrycznych są zbudowane z wielu ogniw. Ma to ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów. Dzięki temu, w momencie awarii jednego z nich, nie zachodzi konieczność ingerowania w inne części akumulatora.

Moc pojazdu – ładowanie

Samochody spalinowe wymagają tankowania, z kolei te z silnikiem elektrycznym ładowania. Jest to jak najbardziej zrozumiałe. Jak już wspomnieliśmy, samochód z tym napędem korzysta z różnych rodzajów prądu. Jeśli ładujesz auto w domu, pobierasz prąd zmienny. Wówczas urządzenie musi zamienić go na stały, który następnie magazynowany jest w akumulatorze samochodu. Jeśli korzystasz z dostępnych punktów ładowania, nie musisz się niczym martwić. Dostępny tam prąd stały, trafia prosto do akumulatora. Dzięki temu, że nie zachodzi potrzeba konwersji, ładowanie jest o wiele krótsze.

Jak działa samochód elektryczny podczas jazdy?

Aby auto mogło ruszyć z miejsca, konieczna jest praca silnika, który przekształca dostępną energię elektryczną w siłę, która napędza koła pojazdu. Poziom mocy jest praktycznie taki sam przez całą trasę. Jest to niewątpliwie przewaga nad motorami spalinowymi. Ten rodzaj jednostek napędowych nie jest w stanie osiągnąć pełnej mocy zaraz po uruchomieniu samochodu. Auto elektryczne jest również bardziej ekonomiczne w porównaniu ze spalinowymi. W przypadku tych pierwszych podczas hamowania odzyskiwana jest część energii, którą następnie wykorzystuje się w dalszej trasie. W związku z tym samochody elektryczne doskonale sprawdzą się do jazdy w mieście, gdzie ich zasięg jest czasami nawet o 100 km większy.

Ustawa o elektromobilności – ułatwienia dla kierowców

W Polsce nadal jest niewiele samochodów elektrycznych. 2 grudnia 2021 r. Sejm przyjął ustawę dotyczącą elektromobilności oraz paliw alternatywnych, która ma wspierać rozwój tego obszaru motoryzacji. Pod koniec 2021 r. uchwalono również nowelizację do tego aktu prawnego, który wprowadza szereg korzyści dla właścicieli samochodów z napędem elektrycznym.

Strefy czystego transportu w gminach

Każdy samorząd terytorialny będzie mógł na swoim obszarze utworzyć strefy czystego transportu. Początkowo taką możliwość miały wyłącznie gminy, których liczba mieszkańców przekraczała 100 tysięcy. Po nowelizacji każdy samorząd może takie rozwiązanie wdrożyć. Strefa czystego transportu może być utworzona na czas nieokreślony lub na minimum 5 lat. Wjazd do niej będą miały wyłącznie samochody elektryczne oraz zasilane wodorem lub gazem ziemnym. Pojazdy, które będą miały uprawnienia do wjazdu do takiej strefy, będą musiały okazać nalepkę lub będą wyposażone w specjalne tablice rejestracyjne.

Więcej punktów ładowania

Nowelizacja ustawy o elektromobilności zakłada również rozwinięcie punktów ładowania pojazdów elektrycznych. W naszym kraju infrastruktura jest poprawiana z roku na rok, jednak nadal brakuje stanowisk, na których można naładować samochód. Nowe przepisy mają znacząco ułatwić tworzenie punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych, np. blokach. Wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia będą mogły tylko w określonych przypadkach odmówić utworzenia takiego stanowiska.

Udział pojazdów bezemisyjnych we flotach

Ustawa o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych reguluje również zasady tworzenia floty pojazdów przez samorządy terytorialne. Konieczność redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery sprawiła, że starsze samochody będą musiały odejść w zapomnienie, a w ich miejsce pojawią się nowe, nisko lub zeroemisyjne. W gminach oraz powiatach, których liczba mieszkańców przekracza 50 tysięcy osób, od 2022 roku minimum 10% samochodów we flocie będzie musiało być niskoemisyjne. Do 1 stycznia 2025 roku ten procent musi być zwiększony do 30%. Nowe przepisy obejmują również firmy, które wykonują usługi na rzecz gminy. Chodzi m.in. o spółki, które zbierają i wywożą odpady czy utrzymują czystość na drogach.

Przywileje dla pojazdów elektrycznych

Liczba samochodów elektrycznych rośnie, jednak nadal jest ich za mało, by realnie wpłynąć na poprawę ochrony środowiska. Unia Europejska oraz rządy krajowe wprowadzają kolejne przywileje dla właścicieli pojazdów zeroemisyjnych. Kolejne nowelizacje ustaw oraz ulgi mają zachęcić innych do zakupu samochodu elektrycznego. Na jakie przywileje mogą liczyć posiadacze aut z takim rodzajem napędu?

Brak konieczności płacenia akcyzy

Przede wszystkim są oni zwolnieni z konieczności opłaty akcyzy. Jest to bardzo ważna kwestia dla tych, którzy planują sprowadzanie samochodu elektrycznego z zagranicy. Dzięki temu koszt zakupu pojazdu z takim napędem jest nieco niższy.

Jedź szybciej buspasem

Jeśli mieszkasz w dużym mieście i posiadasz auto z napędem elektrycznym, musisz wiedzieć, że masz prawo do poruszania się buspasem. Dzięki temu spokojnie ominiesz poranne czy popołudniowe korki i szybciej dotrzesz do celu. Pamiętaj jednak, że ten przepis jest ograniczony terminem. Jeśli nic się nie zmieni w polskim prawie, ten przywilej wygaśnie z dniem 1 stycznia 2026 roku.

Parkuj bezpłatnie w mieście

Jeśli jeździsz zwykłym samochodem, musisz liczyć się z opłatami za postój w strefie płatnego parkowania. Przepis ten nie obowiązuje właścicieli pojazdów z napędem elektrycznym. Zapomnij o poszukiwaniu parkometru. Jest to szczególny przywilej w czasach, w których ceny za możliwość parkowania w centrum dużych miast ciągle rosną. Dzięki temu jesteś w stanie sporo zaoszczędzić.

Leasing samochodu – sfinansuj korzystnie swój pojazd elektryczny

Samochody elektryczne są nieco droższe od pojazdów z silnikiem spalinowym. Jest jednak sposób na to, by korzystnie je sfinansować. Leasing aut to jedna z form użytkowania elektryka. Udajesz się do autoryzowanego dealera, wybierasz pojazd, konfigurujesz warunki umowy i w drogę. Wynajem długoterminowy samochodu to jeden z lepszych sposobów na korzystanie z nowoczesnego pojazdu na atrakcyjnych warunkach. Samochód w leasingu to najlepszy sposób finansowania elektryka.

Leasing auta – tylko u sprawdzonego dealera

Wybór odpowiedniego dealera samochodowego ma ogromne znaczenie w przypadku leasingu. Volkswagen Financial Services to gwarancja zadowolenia każdego klienta. Szeroki wybór samochodów elektrycznych, atrakcyjne pakiety, konkurencyjne ceny. Zapewniamy również pomoc naszych doradców na każdym etapie. Od poszukiwań odpowiedniego modelu do momentu podpisania korzystnej dla siebie umowy. W ramach naszych usług dostępny jest leasing konsumencki, ale również finansowy oraz operacyjny. Każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.

Kalkulator leasingu samochodu – leasing auta bez tajemnic

Do czego służy taki kalkulator? Leasing nie jest zagadnieniem trudnym. Musisz określić kilka warunków umowy i do dzieła. Od wybranych parametrów zależeć będzie wysokość miesięcznego zobowiązania. Kalkulator leasingowy ma Ci ułatwić podjęcie wyboru. VWFS jako jeden z najlepszych dealerów w kraju zapewnia przejrzyste warunki umowy. Korzystając z opcji, jaką są kalkulatory leasingowe, możesz samodzielnie dobrać warunki leasingu auta. Nie ma żadnych tajemnic. Wybierasz model, długość wynajmu, wysokość wpłaty własnej, roczny limit kilometrów i gotowe. Wszystkie niezbędne informacje w ciągu kilku minut, bez wychodzenia z domu. Wynajem długoterminowy aut nigdy nie był łatwiejszy! Do zobaczenia w salonie!

Najnowsze artykuły

Volkswagen Passat

Jak kupić samochód? Poznaj możliwości.

Kupno samochodu to proces, który warto rozłożyć na kilka kroków. Dowiedz się jak kupić samochód i jak go najlepiej sfinansować.

  • 2024-08-02
Felga SEAT-a Arony

Jak obliczyć ratę kredytu samochodowego?

Stoisz przed decyzją o zakupie samochodu i wyborem sposobu finansowania? Chcesz wiedzieć, jak obliczyć ratę kredytu samochodowego? Sprawdź.

  • 2024-07-12
VW ID.4

Kredyt bez wkładu własnego na samochód

Korzystając z finansowania w Volkswagen Financial Services, możesz wyjechać z salonu nowym autem nawet bez angażowania środków finansowych na początku umowy

  • 2024-06-13

Wszelkie prezentowane na tej stronie informacje, w tym zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne oraz finansowe nie stanowią oferty ani zapewnienia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem jednej z marek z Grupy Volkswagen: Škoda, Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, SEAT lub Audi.